Parbo Night, vrije dag, laatste diensten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annelieuwma - WaarBenJij.nu Parbo Night, vrije dag, laatste diensten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annelieuwma - WaarBenJij.nu

Parbo Night, vrije dag, laatste diensten

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg

18 November 2010 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen zaterdagavond werd op het onafhankelijkheidsplein Parbo Night gehouden. Het plein was omgebouwd tot festivalterrein, met eromheen allemaal tentjes waar je Parbo bier (=nationale bier van Suriname) kon kopen. Op een groot podium werd live muziek gemaakt en op z’n Surinaams gerapt. De sfeer was fantastisch! Tegen 12 uur werd vuurwerk afgestoken en niet zo’n beetje ook! Zulk mooi vuurwerk heb ik niet veel eerder gezien en elke keer als we dachten dat het was afgelopen ging het weer verder. Het mooiste aan die avond vond ik dat we echt helemaal tussen de Surinamers stonden. Bij het uitgaan komen we veel Nederlanders tegen (die blanken pik je er hier zo tussenuit :-)), maar zaterdagavond eens een keer niet. Ik vond het erg leuk om Parbo Night een keer mee te maken.
Zondagavond op de SEH hoorde ik ineens mensen praten over een nationale vrije dag op dinsdag 16 november. Ik begreep er niks van, omdat ik er nog niet eerder van had gehoord en er ook niks over in mijn Surinameboekjes stond. Later bleek dat afgelopen zaterdag de regering heeft besloten dat dinsdag een nationale vrije dag is! Heel Nederland staat al op z’n kop als je 90 minuten naar de kwartfinale van het WK wilt kijken, maar hier wordt 3 dagen van te voren een vrije dag aangekondigd! Een taxichauffeur zei een keer tegen mij: “In Suriname en bij God is alles mogelijk.” Bij deze geef ik hem gelijk!
Inmiddels ben ik aan mijn laatste dagen als co-assistent begonnen. Mijn laatste avond- en nachtdienst heb ik er al op zitten. Tijdens mijn maandagnachtdienst ben ik mee geweest op de ambulance. Ik vond het echt fantastisch om midden in de nacht met gillende sirene door Paramaribo te scheuren. Het was alleen een beetje jammer dat de patiënt, die op straat was neergestoken, op de SEH ineens weer praatjes kreeg en zonder te zijn gehecht is vertrokken. Helaas komen dit soort situaties hier wel vaker voor.
Vrijdag hebben Joline en ik nog 1 dagdienst samen en dan zit het er echt op. Zowel wat onze diensten hier betreft als onze hele geneeskunde opleiding. Eigenlijk besef ik me dat nog niet echt, maar dat zal wel in Nederland komen.
Straks ga ik Bas en mijn vader en moeder van het vliegveld halen en gaan we er een fantastische vakantie van maken. We hebben een mooi appartement in het centrum en leuke trips zowel in de stad als in het binnenland in het vooruitzicht.
Mij horen jullie niet klagen!

Bosi en brasa,

Anne

  • 18 November 2010 - 10:13

    Rogier:

    Hoi Anne!

    Leuk om je avonturen te lezen zeg! Hele toffe ervaringen. Veel plezier nog de komende weken. Bas is vanmorgen vroeg de deur uitgegaan. Op naar Paramaribo. Jaloers...!!! :)

    Enjoy!

  • 18 November 2010 - 16:12

    Femke:

    Hoi Anne,
    Gewelige verhalen. Ik kan me helemaal voorstellen dat het nabije einde van die lange studie nog niet helemaal tot je doordringt! Gek hoor.
    Geniet lekker van de laatste weken daar met je ouders en Bas.
    Liefs Fem

  • 18 November 2010 - 16:13

    Femke:

    Wat lief trouwens dat je aan mijn verjaardag had gedacht vorige week ;)

  • 19 November 2010 - 15:09

    Esther:

    Hi Anne,

    het zit er alweer op voor je, ik vond het leuk om je verhalen te lezen. Je hebt een hoop meegemaakt en het zal een mooie ervaring voor je zijn (geweest).

    2 weken geleden was ik trouwens nog op 't kasteel. M'n zus had kaarten geregeld voor de eretribune en Nico heeft weergenoten ;)!

    Veel plezier nog in Suriname!

    Liefs Esther

  • 20 November 2010 - 10:52

    Marieke:

    Lieve Anne,

    Dan is het zover, geen co-assistent meer!!!
    Gek idee, maar nu eerst genieten van je welverdiende vakantie!!!
    Heel veel plezier met je ouders en Bas in Suriname!!!
    En we spreken elkaar snel!

    Liefs, Mariek

  • 21 November 2010 - 16:01

    Joram:

    Hoi Anne,

    wat een belevenissen allemaal daar, en nu je laatste dagen als co, straks zit je bij ons als arts, weer een stap vooruit!
    Nog heel veel succes en plezier aldaar aan de overkant van de oceaan en we zien je terug in Nederland!

  • 02 December 2010 - 20:06

    Marieke Schepp:

    Hey Dokter Anne!

    Blijft altijd raar om straks helemaal klaar te zijn ( ben er zelf soms nog steeds niet aangewend..) Maar geniet van je vakantie en je laatste dagen als student! en kom je straks nog even buurten? moet je wel snel zijn want je wensen voor mij zijn gelukkig uitgekomen! begin 15 jan in het EMC en ben hier al 15 december weg..... Dus hopelijk zie ik je nog! ( en anders moeten we gewoon met zijn alle wat gaan drinken!

    Gr Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 8957

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 04 December 2010

Co-schap/vakantie Suriname

Landen bezocht: