Bigipan, Nickerie: Kaaimannen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annelieuwma - WaarBenJij.nu Bigipan, Nickerie: Kaaimannen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annelieuwma - WaarBenJij.nu

Bigipan, Nickerie: Kaaimannen!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg

27 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend zijn Joline en ik in Bigipan, Nickerie geweest en hebben daar twee topdagen gehad. Na een busreis van ongeveer vier uur zijn we met bagage en al overgestapt in kleine houten gemotoriseerde bootjes. Onderweg moesten we de bootjes vanuit een lage rivier over een soort treinrails naar een hoger gelegen rivier trekken. Behoorlijk zwaar in 33 graden!
Na een tijd varen door prachtige natuur met veel vogels kwamen we vanuit het niets op een heel groot meer uit. Midden op dat meer stonden vier huizen (eigenlijk meer hutten) en een villa op palen boven water. Ik wist niet wat ik zag! Eén van de hutten bleek onze verblijfplaats voor het weekend te zijn. Onze hangmatten hebben we buiten op de veranda vastgemaakt, zodat wij echt in de buitenlucht sliepen met een prachtig uitzicht over het meer.
s’ Middags hebben we rondgevaren in een soort moerasgebied. De bomen die er uit naar boven staken leken allemaal dood, waardoor het net een soort bomenkerkhof leek. In combinatie met de verder groene natuur en de vele vissen en vogels die er leven gaf het toch iets sprookjesachtigs. Visnetten werden uitgegooid en binnen een minuut kon er snoek, tilapia en trapoen uit het net gehaald worden. Dit bleek ons avondeten! De mensen die mij goed kennen weten dat ik vissetarisch ben, maar omdat ik zelf bij de visvangst was en Joline zelfs eigenhandig een tilapia heeft gefileerd vond ik dat ik er ook van moest eten. Na een lekkere kop saoto soep heb ik mij aan de tilapia gewaagd en ik moet zeggen dat het best lekker was. Net blij dat ik vis had gegeten kwam de volgende uitdaging… kaaimannensaté! Na een kort verwerkingsproces ben ik aan de saté begonnen. Het was heerlijk en smaakte als een soort malse varkenssaté.
Na het eten gingen we onverwacht op kaaimannenjacht. Met lampjes werd het moeras afgezocht naar oranje oplichtende oogjes. Eenmaal gevonden was het een kwestie van heel stil en heel langzaam naderen en een kaaiman vangen met je blote handen (dat deed ik natuurlijk niet zelf :-))! Terug in de hut hebben we een fotoshoot gehouden (zonder dat zijn bek dicht werd gehouden), voordat we hem weer vrij hebben gelaten. Joline en ik hebben de rest van het weekend geen kaaiman meer gegeten!
In de hut was het survivelen; de wc werd doorgespoeld met een emmer water opgehaald uit het meer, douchen deden we met regenwater dat we met een half kapot geknipte spa blauw fles uit een emmer moesten scheppen, het licht dat we hadden was het licht van onze zaklampen en we sliepen dus in hangmatten.
Ik heb heerlijk geslapen en werd wakker met een prachtige zonsopgang. Na het kajakken en lekker luieren in de hangmatten zijn we weer terug gegaan naar Paramaribo.
De volgende dag heb ik Joline rondgeleid en ingewerkt op de spoedeisende hulp, want die loopt daar vanaf nu ook haar co-schap. Dat is wel zo gezellig!
Tot snel!

XXX Anne

  • 27 Oktober 2010 - 14:15

    Ellen:

    Hee Anne!

    Leuk dat jij en Joline toch hetzelfde meemaken, maar dat jullie verhalen helemaal anders zijn. Verdelen jullie de tekst ofzo ;-)?
    Super wat je allemaal meemaakt. Ik zit hier in miezer regen :(.

    Nog een paar nachtjes slapen en dan ga ik ook aan het werk! Succes daar en tot snel.

    xxx
    Ellen

  • 27 Oktober 2010 - 14:51

    Broeje:

    Geweldig. In één woord!

    :)

    X

  • 28 Oktober 2010 - 11:10

    Eef:

    Haha wat ontzettend cool!! En maar doen alsof jullie daar eigenlijk voor de co-schappen zijn :)

    Kus eef

  • 29 Oktober 2010 - 14:19

    Dewa:

    Ha meis, leuke verhalen, ik heb gelijk zin om weer op reis te gaan. We missen je hier absoluut, de drukte is overweldigend!
    Nog een fijne 36 dagen!!
    Knuffel

  • 30 Oktober 2010 - 17:09

    Marieke:

    Lieve Anne,

    Wat een verhaal zeg, echt super om te lezen, Wat een belevenis, zo in de natuur!!! Dat je zo'n Kaaiman hebt vastgehouden!!!!!!!!!!!!! Je bent echt een topper!!
    En slapen in een hangmat, dat is toch geweldig. Echt fijn dat jullie t zo naar jullie zin hebben en gezellig dat Joline nu ook op de SEH is!

    Heel veel plezier nog!

    Liefs, Mariek

  • 01 November 2010 - 17:10

    Louise:

    Hi Annie,,
    geweldig daar zeg!! Je bent zelfs een beetje verkleurd he,zie ik!!

    Wij hebben,durf het bijna niet te vertellen,helaas weer verloren, als je deze zin snel leest, lijkt het niet zo erg!!!

    Heel veel plezier weer deze week, lees je verslag weer met plezier tegemoet.

    Liefs Lo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 8957

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 04 December 2010

Co-schap/vakantie Suriname

Landen bezocht: